Allt började med en bister sanning. Flera undersökningar pekade på samma resultat - trots att Örebro blomstrade inom flera områden hade svenskarna en mycket vag bild av Örebro – både när det gällde det geografiska läget och vad livet här präglades av. Slottet och vattentornet Svampen var egentligen det enda man kände till. Örebrokompaniet fick i uppdrag av Örebro kommun att driva arbetet med att ta fram ett starkt, särskiljande och attraktivt platsvarumärke för Örebro.
Det är vår övertygelse nu och det var också vår utgångspunkt från dag ett – platsvarumärket Örebro skapas av örebroarna själva. Utan örebroare inget Örebro. Det var viktigt för arbetets framgång att vi omedelbart förklarade och kommunicerade den övertygelsen. Det är en utmaning att skapa ett starkt platsvarumärke – och det kan också vara svårt att förstå dess betydelse, vad platsvarumärket kan ge tillbaka till en stad eller region. Med låg förståelse skapas inget engagemang. Därför var vårt arbete redan från början inte bara ett insamlande arbete för att skapa själva varumärket – det var också en marknadsföring av själva idén och vikten av att skapa ett starkt platsvarumärke och en kedja av insatser för att bygga engagemang kring det gemensamma arbetet.
Cirka 350 personer deltog i våra inledande varumärkesworkshops. Här etablerade vi arbetet tillsammans med tongivande människor i staden och vi samlade in deras bild och visioner om vad Örebro är idag och vad Örebro skall bli i framtiden. Den insamlade datan låg till grund för utvecklingen av själva varumärkesplattformen. Här genomfördes också en öppet-hus-workshop med allmänheten.
En insamlande kampanj där örebroarna delar med sig av sina personliga bilder av Örebro och vad staden är för just dem. Materialet används som utgångspunkt i det fortsatta varumärkesarbetet. I förlängningen är detta också en kampanj som marknadsför betydelsen av ett platsvarumärke och möjligheterna med att delta i arbetet – samtidigt som det är en kanal för att visa upp örebroarnas bild av Örebro mot omvärlden. Ett ”äkta” Örebro bortom slottet och Svampen.
Sajten och taggen lever fortfarande och har idag cirka 6500 bilder taggade med #thisisorebro & #thisisörebro. Kampanjen blev så populär att det på privat initiativ arrangerades en fotoutställning på Örebro Slott med utvalda Örebrobilder. Utställningen hade mellan 10-14 000 besökare.
330 000 unika användare har exponerats för This is Örebro via delningar och likes på facebook vilket resulterade i 27 500 unika besökare på kampanjsajten. Drygt 2500 appar laddades ner. Appen används för att fota och tagga bilder automatiskt och för uppladdning av bilder till kampanjsajten. I appen ställde vi också frågor och delade ut uppdrag och den var ett sätt för oss att kommunicera med allmänheten och skapa ett vidare engagemang.
Det insamlade materialet från This is Örebro, alla workshops, enkäter och intervjuer sammanställdes och togs sedan vidare in i arbetet med varumärkesplattformen. Här mejslades kärnvärden och övergripande teman fram.
Vi i Örebro vill bli kända för massor av bra saker. Men först och främst för vår tillgänglighet, vår handlingskraft och vår kreativitet. Detta är våra kärnvärden. För att vårt platsvarumärke skall vara äkta och relevant så måste våra kärnvärden hela tiden bevisas genom handling och dessutom alltid lyftas fram i vår kommunikation. Vi är handlingskraftiga och vi genomför och erbjuder. Vi är tillgängliga genom att vara öppna och finnas nära. Vi är kreativa och vi tänker nytt och spännande. Sedan berättar vi om det.
Den övergripande känslan som ekar mellan husen i Örebro är ”att det är något på gång” att ”allt verkar möjligt” – känslor som är sanna för väldigt många örebroare. Mängder av grupparbeten, intervjuer, paneldiskussioner, och undersökningar pekar alla åt samma håll. Nu behöver vi bara säga det tydligt. Att inte bara känna det i oss själva då och då och prata med varandra om det ibland.
Det är dags att formulera det väl och säga det högt så att alla utanför vår stad också kan höra. Vi har något stort på gång. För i vårt Örebro, där är allt möjligt. Så har det känts ett tag, så känns det nu och så vill vi verkligen att det skall kännas i framtiden.
Våra kärnvärden: Tillgänglighet, handlingskraft, kreativitet.
Vår stads position: En handlingskraftig öppen stad där alla bidrar
Vårt löfte: I Örebro är allt möjligt!
Vi har flera bra verktyg för att bevisa våra kärnvärden och att ”allt är möjligt”. Logotypen utan Ö är ett exempel. Det är också en logotyp där vi kan sätta in ett objekt där Ö:et normalt sett finns. Det här är kul och bra på flera sätt. Ett är naturligtvis att det är ett supertydligt sätt för Örebro att bevisa sin öppenhet och tillgänglighet. Örebro upplåter sin logo för att kommunicera det som skapas och händer i staden. Arrangeras det en frisbeetävling så är Ö:et istället en frisbee och där och då bevisar Örebro att staden just nu är just precis det.
Vår stad är vi som lever här men den är också det vi gör på platsen. Vår handlingskraft och våra kreativa idéer och vår energi. Allt det där är svårt att säga hela tiden vilket gör att det är skönt och praktiskt att ha något så tydligt som en logotyp som kan förstärka, förtydliga och bevisa stadens identitet. Det är också kreativt. Svart på vitt. Vår logo är inte bestämd, huggen i sten och oformbar som andra städers. Vår logo lever och andas och det är kreativt och härligt.
Symbolen är öppen för alla och vi använder den vi när vi vill bevisa att platsen Örebro är handlingskraftig, tillgänglig och kreativ. Eller när vi vill visa upp något som händer i Örebro. Exempelvis för en fotoutställning. Eller vårt ädelfiske mitt i stan.
Online kan alla som vill använda sig av ”symbolgeneratorn” för att skapa en örebrosymbol till något evenemang eller till sig själv. Symbolen kan man sedan använda som exempelvis profilbild på facebook eller twitter eller i marknadsföring av sitt kommande event. Symbolgeneratorn är ett praktiskt bevis för det öppna kreativa Örebro men det är också ett emotionellt viktigt bevis för att vi skapar platsvarumärket tillsammans och alla också har tillgång till vår stads symbol.
Ett starkt platsvarumärke tar en tydlig visuell plats tillsammans med sitt språk och sitt budskap. Men vi var också nyfikna på fler dimensioner. Hur låter exempelvis Örebros platsvarumärke? Vi fortsatte att gräva i Örebros kreativa och modiga skaparådra och samlade via kampanjen ”Soundtrack Örebro” in bidrag i form av text och musik som beskriver örebroarnas bild av hur staden och varumärket faktiskt låter.
De vinnande bidragen kommer att sammanställas av utvalda producenter, kompositörer och musiker från Örebro.
Läs mer på Soundtrack Örebro
– Sajten och taggen ”This is Örebro” används fortfarande.
– Idag är cirka 6500 bilder taggade med #thisisorebro och #thisisörebro
– Kampanjen blev så populär att det på privat initiativ arrangerades en fotoutställning på Örebro Slott med utvalda Örebrobilder. Utställningen besöktes av mellan 10-14 000 personer.
– 330 000 unika användare har exponerats för varumärkesarbetet via delningar och likes på facebook.
– 27 500 unika besökare på platsvarumärkesarbetets kampanjsajt.
– Drygt 2500 appar laddades ner.
Tävlingsbidragets namn: Platsvarumärket Örebro
Tävlande organisation: Örebrokompaniet
Byråer: Lebowski, Rewir, Docere
Kontaktperson: Uffe Wickberg på Lebowski Reklambyrå